Thursday, October 20, 2011

Makanan Yang Boleh Meningkatkan Kadar Hemoglobin

Assalamualaikum,

I googled this today. Yelah, hb dah turun kan, cuak cuak jugak ni. Takut kalau-kalau kena anemia nanti, ishh.. Mintak jauh. Marilah berusaha untuk naikkan balik hb melalui makanan! Ada kawan-kawan suggest amik supplement pills. Macam-macam brand. Tapi erm.. aku entahla, susah sket nak makan ubat ni. Susah bukan sebab takut nak telan ubat, tapi takut kot kot ada side effect lain. Medication ni u never knows apa ada kat dalam kan. Maybe good for others tapi tak bagus untuk ko. Soo... aku nak try cara makan dulu. Adjust diet. Kalo tak ok jugak, maybe I can ask doctor's opinion and amik pills.

Source: http://www.ehow.com/way_5143750_foods-eat-low-iron.html


Eat Meat or Fish



  • Animal protein contains 40 percent heme iron and 60 percent non-heme iron, so eating meat, poultry, or fish is the most efficient way to increase iron intake as heme iron occurs only in animal protein and is absorbed more readily than non-heme iron. Lean red meats, such as beef and lamb, and organ meats, such as liver, are very good sources of iron. Dark poultry meat is higher in iron than white meat. Fish, especially shellfish (mussels, shrimp, oysters, clams), salmon, and tuna contain good amounts of iron. Egg yolks are another good source. Tofu and tempeh, also high in iron, may be used as meat substitutes if you are a vegetarian.

Eat Legumes and Green Leafy Vegetables





  • Dried legumes, such as soybeans, lima beans, lentils and kidney beans, are high in non-heme iron. Because non-heme iron is not absorbed as well as heme iron, if you are vegetarian or vegan, you need to increase your iron intake to compensate. Green leafy vegetables are another good source of iron. These include spinach, Swiss chard, turnip greens, beet greens, and brussels sprouts. Vitamin C markedly increases absorption of non-heme, so you should be sure to include vitamin C in your meal if you do not eat meat. Broccoli and bok choy are high in both iron and vitamin C, so they are good choices.

Eat Nuts and Whole Grains



  • Nuts, such as cashews and almonds, are high in non-heme iron and other nutrients, but they are also high in fat, so they are good to include in the diet in small amounts. Whole grains, especially quinoa, and fortified cereals, such as oatmeal and Cream of Wheat, are good sources of iron. You should always check the label when buying cereal to make sure it is fortified with iron.

Avoid Coffee, Tea, Cola, and Calcium Supplements



  • Some chemicals (phytic acid, tannic acid) found in coffee, tea, and cola as well as calcium bind to iron and prevent its absorption; so you should avoid drinking these liquids with your meal and avoid taking calcium supplements within an hour of meals. Tannic acid is also found in chocolate, and phytic acid is found in rye bread and some other grains.

Aku akui, aku makan memang tak teratur. Weekdays, aku breakfast dengan susu je kadang-kadang. Or kalau officemate aku bawak roti, aku makanla sekeping dua. Lepas tu tak makan dah. Sementara tunggu lunch, aku kadang-kadang ada buat milo and makan biskut/crackers yang ada kat office. Pukul 12pm++ keluar lunch. Lunch memang aku makan nasik. Lauk selalunya ayam huhu.. Ikan memang jarang. Tahla, tak bekenan dengan ikan yang dijual di kedai. Banyak yang jual ikan keli. Not my taste (poyo). Petang-petang, kalo lapar lagi, aku buatla milo lagi pastu makan dengan biskut/crackers. Petangnya balik keje, kat rumah, memang haru tak tau nak makan ape. Hmmmm.... selalunya, aku masak nasik, makan dengan telur goreng + budu! Dasat tak? Punye tak berkhasiat makan.. Lepas tu tak makan dahla..sampai ke pagi esoknya.Cian baby kan, macam tak cukup makan huhuh *rasa bersalah pulak*

Weekends. hmm lagi dasat rutin makan aku. Breakfast kekadang dengan susu n roti sahaja. Lunch... kekadang masak. Kat umah banyak stok daging, so dalam masa beberapa minggu ni aku dok makan daaaaging je. Kalau keluar, makan kat luarla. Malam kekadang makan balik lauk lunch tadi.. And yes aku akui, aku tak masak sayur. Cos takde sayur kat umah. Well takde ape pon sebenarnya dalam rumah ni! huhuhuh...

Aku nak nangis kekadang bila pikir hal makan ni. Huhu.. mungkin takde sape tolong jaga makan aku, thats why aku makan pun ngarut ngarut je. Nak keluar beli sendiri stok makanan, hmm agak susah sebab aku takde transport. Kedai yang walking distance jaraknya ada, tapi berpeluh jugakla ketiak kalau nak menapak. Entahla.. aku tak sabar nak tunggu November. Nak stay dengan my husband. I bet, kalo duduk dengan dia, insyaallah makan aku akan sedikit terjaga. Kalau nak buah ke, nak makan ape ke, insyallah suami aku bleh dapatkan untuk aku kan? Sekarang ni, duduk sendiri, takleh nak susahkan orang kan? Huu sedih..........

Dear baby, mama mintak maaf sangat-sangat.. Mama mintak maaf, baby tak cukup makan. Starting tomorrow, mama janji, mama akan makan makanan berkhasiat, so that you can also grow well... So that baby pun tak berlapar.. Sorry ye sayang....... 

2 comments:

  1. ish ish ish mummy Amal nie apsal x jaga makan.. cian baby.. kalu kita makan elok dan teratur.. x minum susu ms mengandung pon xpe.. janji makanan tu complete..
    dok umah sewa ke? xde peti sejuk ye. kalau ada leh beli lauk kat carefour alamanda buat stok.. sayur tu penting kalau malas makan sayur masak..makan sayur salad.. semua bagus tuk baby..
    rugi aklau x jaga makan betol2 nie.. nanti baby keluar kulit dia tak chantekss.. makan sayuran hijau tu sgt berguna tuk kulit baby.. trust me!
    anyway take care ye.. jauh lagi perjalanannya..

    ReplyDelete
  2. ain nazri
    huuu tula, rasa bersalah sangat. memang before pregnant lagi makan tak menentu.. dah pregnant ni macam lagi teruk je wuhuhu..

    okeh okeh, nanti saya beli sayur banyak2 simpan kat rumah. thanks for reminding me :)

    tq! :)

    ReplyDelete