Sunday, January 8, 2012

Checklist Barang Perlu Dibawa ke Hospital

Assalamualaikum,

Minggu ni kandungan aku dah masuk minggu ke 31. Huh cepatnye masa berlalu. Ramai kawan yang dah ada anak dok pesan kat aku prepare cepat-cepat barang yang nak dibawa ke hospital. Huh aku pulak acuh tak acuh je pasal ni. Malas dan rasa macam lambat je lagi. Walhal dah masuk 7 bulan kannn.. Adoiii macam tak ready je lagi nak bersalin uhukuhukk...

Anyway, aku ada google barang yang perlu dibawa ke hopital nanti.... List ni aku amik dari http://www.bengkungmoden.com/checklist%20barang%20persediaan%20bersalin.pdf

Tapi aku tak amik semuala. Yang aku rasa perlu je :)

For mommy:

1. Buku pink
2. IC
3. T-shirt longgar yang mempunyai bukaan di depan ( mudah nak menyusu baby) - 3 helai atau lebih
4. Stokin - 2 pasang atau lebih
5. Kain batik atau seluar longgar - 3 helai atau lebih
6. Set mandian (jika bersalin di hosp kerajaan. Hosp swasta biasanya dorang bagi)

  • Sabun
  • Berus gigi/ubat gigi
  • Sikat
  • Pencuci muka
  • Bedak
  • Tuala
  • Syampu
  • Losyen
  • Deodoran
7. Tisu
8. Selipar jepun
9. Pad
10. Seluar dalam - nak senang beli disposable panties
11. Nursing bra
12. Pengikat rambut - kalau rambut panjang la..
13. Handphone & charger
14. Cermin mata (aku rabun dan pakai contact lenses! Nampaknye kenala pakai spek nanti huhu)
15. Quran, buku/majalah
16. Minuman segera (Milo/Horlicks/Nestum) dan makanan buat alas perut
17. Laundry bag

For baby:

1. Baju baby - 2 pasang atau lebih
2. Sarung tangan, sarung kaki dan topi - 2 pasang atau lebih
3. Selimut
4. Tuala
5. Bedung/Lampin
6. Lampin pakai buang (disposable diapers)
7. Barut
8. Set mandian baby
9. Wet tissue
10. Nappy cream
11. Minyak untuk sapu di perut baby - orang biasa pakai Minyak Yu Yee kan?



That's all.. Ada lagi tak yang aku tertinggal?

2 comments:

  1. beg baby akak dah ready ke hospital....hari tu akak gi kelas antenatal nurse tu dah explain...hospital kerajaan mitten booties , barut diorang tak pakai kan...just bedungkan dengan baju butang depan saja...baby kita pun dia tak mandikan sekadar lap saja...so masa pack baju tu ...sekadar yang penting saja la...losyen bedak pun dia tak sapu

    ReplyDelete
  2. hoh yeke kak... kalo macam tu tak payahla bawak beria ek, buat berat beg je.. nanti nak gi kelas antenatal kat sini pulak. tengok dia cakap ape..

    ReplyDelete