Saturday, October 1, 2011

Kisah Keluar Darah

Hari Rabu, 28 September 2011.

Aku pegi keje macam biasa. Buat keje macam biasa. Tiada yang luar biasa. Takde rasa sakit atau ape-ape yang peliklah.

Pukul 11 lebih pergi toilet. Ni kali kedua pegi toilet. Asyik nak terkencing je huhu..

Dah kencing, macam biasala basuh kan ehe then wipe wipe dengan tisu. Sebelum pakai panties wajib kena lap kering-kering! Then tengok kat tisu ada darah. Hah sudah. Panik datang menerpa. Tapi aku relax dulu. Wipe lagi. Just to make sure. Ada lagi and this time banyak sikit.

Erkkkk.. cuak!

Keluar toilet, duduk kat tempat macam biasa. Cepat-cepat PM kawan sekeje aku kat sebelah.

"I ada keluar darah la. Klinik mana kat Cyber ni ada ultrasound scan?"

Kawan sekeje aku ni dah ada anak 2 orang. So dia memang ada experience pregnant la kan. Dia cakap dengan aku jangan panik. Normally keluar darah ni normal in early pregnancy. But still aku kena gi klinik jugak check. Then we looked for any clinics kat Cyber ni yang boleh buat scan. Sedihnye, 2 klinik yang famous kat Cyber ni dua-dua takde scan. Sabar jela aku. Terpaksala aku balik Putrajaya. Terus aku PM akak aku.. Masa tu baru pukul 12 noon so dia pun ada lagi dalam ofis.

12.30 tengahari lebih-lebih, aku pegi Klinik An-Nisa' yang dekat flat hijau Precint 9 tu. Kat situ biasanya doktor perempuan. Nak scan scan ni, aku selesa jumpa doc perempuan.

Tak lama pun menunggu. Nasib baik. Aku bagitau la doktor tu, aku pregnant, 16 weeks. Tadi kencing, masa kencing takde pun keluar darah. Tapi bila wipe ada pulak. Dekat panty liner takde pun stain. Doktor pun scan la.

I saw my baby!!!! Terus tanya doktor, baby sihat tak?? Ok tak?? Heartbeat dia ok? Aku cuak betul kalo nak scan huhuh... Alhamdulillah, baby is ok. Masa scan tu dia tido hehe.. Tangan atas dahi, sama macam abah dia tido. Alahai comel. And baby dah besar sikit. Kamu dah besar ye, but I wonder why I don't have the baby bump yet. Kulit perut mama tebal sangat kot eh hikhik.. Then baby sangat active! Pusing sana sini. Tak macam masa week 11 haritu. You were floating around! Sekarang dah besar sikit dah tak boleh swimming sangat kan. Baby pusing tunjuk bontot pastu tendang-tendang kaki. Marah mama kacau tido eh hehe.. Alhamdulillah, syukur sangat baby is ok :)

Doktor kata baby growing dengan baik. Dia ukur-ukur, abdomen, kepala, kaki je takleh ukur lagi.

Then she looked for placenta. Hmmm ni yang tak syok. Dia kata memang placenta aku a bit low.

Masa week 11 dulu pun doc cakap low tapi akan naik. Then why week 16 tak naik lagi ni? Plus got blood lagi. Haishh runsing. 

Doctor cakap dia takleh bagitau in details sebab dia tak cukup peralatan. Katanya kalu pegi hospital jumpa gynae, dorang bleh advice more. So she wrote a referral letter me. Aku kena pegi Hospital Putrajaya. Jumpa gynae kat sana. Oh doktor kat klinik An Nisa' ni print 3 keping gambar baby ehe.. Murah jugak, RM50 untuk 3 keping gambar. Kalau klinik lain, RM50 sekeping je gambar.

Then lepas tu, aku pun pegila kat labour room kat Hosp Putrajaya tu. Ada satu department kat situ yang amik kes ibu-ibu mengandung yang mempunyai complication. CAC namanye. Tak tahu pulak apa nama penuhnya.

Aku daftar lepas tu kena tunggu kejap. Kat situ ramai suami yang tengah tunggu isteri bersalin. Labour room kan ehehe.. Tengok ada yang sampai tertido-tido.. Tak lama menunggu aku pun dipanggil masuk ke bilik pemeriksaan.

Doktor suruh baring. Then dia scan. Sambil-sambil tu dia interview aku. Aku cerita la from A to Z. Dia scan scan sambil cakap something dengan another doctor. Dia tulis-tulis something. Aku pun tak tau la ape benda yang dorang cakap tu. Then she showed my baby's heartbeat. Haihh precious precious. Dapat tengok tu banyak kali dalam masa sehari memang best!

Then lepas scan, dia suruh aku bukak panties. Erkkk.. ok, dia nak seluk ke ape weh??? Aku selalu baca ibu mengandung ni kena ready ready la nak kena seluk dengan doktor. Tapi selalunye dah nak bersalin baru doc seluk sebab nak check jalan kan. Aku baru 16 weeks ni nak seluk buat ape weh? wuwuwu..

Rupa-rupanya dia nak masukkan speculum... 
Lebih kurang macam ni la rupa speculum tu

Hokkay sakit *__* I have never had anything else (except for my hubby's tuutttt) inserted into my private part. Oi sakit. Aku rasa doc tu dah habis slow dah masukkan tapi entahle, aku yang tak ready kot. Malula kot kena kangkang depan doktor n nurse wuwuuwu.. Nasib semuanya perempuan. Aku dah tutup muka dah masa dorang sume dok intai-intai tengok aku punye tuh huhuh.. Malunye la haiiiii....

Kata doktor, my vagina is clean, no blood clot, no trace of blood whatsoever. Dia wipe pun memang takde. Maknanya darah yang keluar tu memang dalam kuantiti yang sikit sangat-sangat. Yang ada cumalah whitish discharge. Dia swipe amik sample. Nak check kot kot ada infection.

Dah siap tu dia suruh aku tunggu lagi. Dok kejap ada doktor panggil and interview aku lagi. Dia tanya ada jatuh tak sebelum ni? Jawapan aku takde. Ada angkat barang berat tak? Jawapan aku, err takde kot. Bila last bersama suami? 2 minggu lepas doktor sobsob *haha gedik*.. Tu jela dia tanya aku. Pastu dia suh aku pi kencing pulak. Nak buat urine test. Then tunggu lagi.

Laaaaaaaaama jugakla aku tunggu. Aku kat sana dari pukul 2 petang, pukul 5 pun tak siap-siap lagi result aku huhuhu.. Tapi menunggu dengan sabar sambil berdoa, berharap semuanya ok. 

Dalam pukul 5 lebih camtu barula doktor bagitau aku pasal checkup tadi. Katanya placenta aku memang low (sobsobsob).. Cuma dia tak tau it's in which stage sebab kandungan aku baru masuk 16 weeks. Baru habis 1st trimester. So dia pun tak tahu lagi. Lagipun bleeding sikit saja. So, dia buat appointment lagi sekali masa week 18 and week 28. Dia kata kalo by week 28 tu placenta aku still low dan menutupi cervix, memang dah takde harapanla. Kena operate jela time deliver nanti. Ermmm. air kencing sume ok, whitish discharge tu pun normal discharge. Takde infection.

My feeling after the checkup?

1 Happy that baby is fine. Alhamdulillah.

2 Sedikit risau dengan keadaan placenta aku tuh...

3 Hoping that by times it will move up and everything will be back to normal. Oh aku teringin sangat nak deliver secara normal!

4 Walau apa pun, aku redha dengan ketentuan Ilahi. Yang penting, baby aku selamat!

Sehingga harini, takde darah keluar. Alhamdulillah. Aku cuba untuk banyakkan rehat. Jalan slow slow. Hopefully lepas ni takde lagi la... And hopefully jugak checkup masa week 18 nanti ada berita gembira untuk aku. Doakan ye! :)

2 comments:

  1. alhamdulillah dear,xde papa..remember no heavy lifting k,mummy rilek2 je tau,yun dulu pn low lying placenta,tp lama2 die naik,just jgn buat keje berat tau..take care amal! =)

    ReplyDelete
  2. ok mummy yun!! i will :) harap2 it's only 1 episode jela. no more lepas ni :)

    ReplyDelete