Wednesday, October 19, 2011

Checkup Week 19 @KKIA Putrajaya

Assalamualaikum,

Harini ada routine checkup kat KKIA. Aku sampai di klinik seawal jam 7.30 pagi tapi orang dah ramai dah time tu huhu.. Kena tunggu 10 giliran jugakla baru sampai ke nombor aku. 

Macam biasa, check urine & hb dulu.. Urine ok, hb yang ko ish ish ish.. Last checkup, hb cantekk 12.4. Kali ni hb jatuh merudum, 11.2 je. Adehla.. apa dah jadi? Aku makan je iron tablet tuh. Hari-hari never missed tauu..

Misi cakap aku makan tak betul. Tak cukup protein. Tak makan sayor, kurang makan ikan.. Ape lagi dia bebel tadi? Tapi memangla aku rasa. Aku memang kurang makan sayur. Aku makan sayur, tapi aku pilih-pilih ehehe.. Tak semua jenis la aku makan. Then selalu amik dalam kuantiti yang sedikit. Ikan pulak, hmmmm, memang jarang. Selalu makan ayam, daging, udang etc etc.. ikan boleh kira la berapa kali je makan...

Lepas tu tiba lah kita ke segmen yang ditunggu-tunggu. Segmen timbang berat! Seperti yang dijangka, berat aku memang naikla daripada previous checkup. Dulu 66kg... Sekarang 68kg ye tuan tuan dan puan puan. Nasib baik tak cecah 70kg lagi, phew! Tapi misi bebel la kanss.. Siap tulis dengan pen merah lagi. Misi tanya aku minum susu apa. Aku cakapla Anmum. Dia kata oh patutla.... Dia suruh aku selang seli kan dengan low fat milk. Dia kata Anmum tu full cream milk, so disebabkan aku ni mudah sangat nak gemok, kena la minum yang low fat......... Baiklah misi!

Then dia suruh aku baring.. Check tinggi rahim.. Sekarang minggu 19, rahim pun 19cm :) Lepas tu dia guna machine Doppler tu untuk dengar bunyi heart beat baby *precious precious* Memula  dia cari tak jumpa. Aku dah cuak. Mana anak aku nyorok nih?? Dia pegi tepiii sket barula kedengaran bunyi jantung my darling baby tu ololololo...

Blood pressure normal, 103/68.

Minggu ni scan dengan doctor. Aku dok risau nanti jumpa doc yang dulu tu. Kalo jumpa dia, alangkah menyampohnye aku. Nasib baik bukannn.. Kali ni dapat doktor Melayu, perempuan. Baik aje doktor nya :)

Aku bagitau doktor pasal masalah low lying placenta aku tu. Dia kata nanti dia check masa scan...

Memula masa scan tu dia ukur-ukur baby... Dan dapat estimated weight, 342g! Woahhh, last week scan est weight, 267g je. Cepat betul anak mama membesar ye :) Then dia cari placenta. Dia kata, PLACENTA DAH NAIK ATAS. DAH TAK MENUTUPI JALAN. ALHAMDULILLAH. Tuhan je yang tau macamana perasaan aku masa tu. Syukur sangat-sangat. Allah dengar doa aku siang dan malam. Terima kasih ya Allah! Tapiii.. aku still kena berhati-hati. Takleh buat keje lasak lasak, takleh angkat berat berat. Pastu aku tanya, bersama suami macamana pulak doktor? huahuahua penting tu soalan tuu.. Dia kata, bolehh tapi kena hati-hati dan takleh terlalu kerap. Alhamdulillahhh  (aku cakap dalam hati jela hahahahaha....).

So, so far everything is OK and baby is growing well. Happy jugakla harini ehehe 

Cuma bab hb rendah dengan berat naik tu yang buat slack sket tuh..... Haiyaaaaaa....*tepok tepok dahi*

No comments:

Post a Comment