Tuesday, February 14, 2012

Checkup Week 35 & 36

Assalamualaikum,

Checkup week 35 tu last week. Aku tak pegi klinik tapi nurse yang datang ke rumah. Terkejut jugak aku. Masa tu dahla tengah nyenyak tido atas sofa kat ruang tamu. Dalam pukul 10 pagi, tetiba dengar ada orang ketuk pintu and bagi salam. Ingatkan jiran depan datang nak bagi kuih ke ape kan.. Cepat-cepat bangun, capai tudung, pakai senget-senget heh.. Dengan muka bangun tido aku bukak pintu.. 2 orang nurse berdiri depan pintu. Terkejut tau ehehe... Aku ingatkan lepas beranak je misi datang melawat kat rumah.. Time pregnant pun datang jugak.. Baguslah ehehe..

Untuk minggu 35 nurse cuma check tekanan darah, tinggi rahim & kedudukan janin je..

Bp: 100/60
Tempoh hamil: 35 minggu 4 hari
Kedudukan janin: Cephalic

Checkup untuk minggu 36 pulak aku pegi klinik semalam. Appointment awal pagi, pukul 8.30 pagi tapi nombor aku pukul 10 lebih baru dipanggil.. Macam biasala tu kan, menunggu sampai tersengguk-sengguk.. Dari perut tak berapa nak buncit sampaila perut dah buncit yang amat ni ehehe..

Urine test: Clear (Alb: neg; Gula: neg)
Hb: 12.5 (Naik. Last checkup masa minggu 31, 11.6 je. Alhamdulillah :)
Berat: 75.3kg (Naik 300 gram)
Bp: 110/70
Tempoh hamil: 36 minggu 3 hari
Tinggi rahim: 36cm
Kedudukan janin: Cephalic
Jantung baby: 138/minit

Excited hb naik. Macam awal-awal pregnant dulu, selalu 12 je bacaan. Satu lagi excited sebab berat naik sikit je ehehehe.. Maybe sebab aku jaga makan kot. Berpantang habis-habisan sebab nak buat BSP lagi esok huhu.. Tapi to be honest, aku ngakula, aku ada jugak minum manis ehehehe... Tapi jarang-jarang je. Kalo makan kat luar, aku selalu order jus oren atau limau ais/suam. Tapi selalu order kurang manis. Saje nak rasa manis sekali sekala. Tak bolehla kalau asyik makan atau minum tawarrr je. Rasa payau je tekak ni huhuhu.. Maafkanla aku ek ehehe...

Aku takde apa-apa masalah kesihatan cumanya aku mengadu dengan nurse 2,3 hari sebelum ni baby macam kurang gerak. Gerak pun slowww je. Aku bab bab baby gerak ni memang sensitif sangat. Kalau aktif memang happy la, tapi kalo dia kurang gerak tu mula la cuak-cuak huhu.. Sebelum ni pukul 3 atau pukul 4 petang dah cukup dah 10 kali gerakan. Gerakan pun gerak yang sangat kuatla. Bleh buat aku mengaduh sebab sakit kadang-kadang tu. But lately macam slow je dia gerak. Macam kelmarin, aku rasa pukul 6 lebih kot baru cukup 10 kali. Itupun dah penat aku kacau-kacau dia. Tepuk-tepuk perut, gosok-gosok, tolak-tolak dia.. Cakap dengan dia tu pun dah macam-macam la aku cakap. Sorile sayang, mama ni kuat betul membebel kan. Dari sayang dok dalam perut lagi ehehe.. 

Tapi walau apa pun yang aku buat, dia still gerak slow, tak kuat sangat. Bila aku bagitau nurse dia kata takpe jangan risau. Yang penting baby dah gerak 10 kali dan jangan lebih dari pukul 9 malam je dia tak gerak tu. Kalau lepas pukul 9 malam tak gerak lagi memang kena cepat-cepat pegi hospital. Nurse kata jangan risau jugak sebab heart beat baby pun normal. Orang kata dah hujung-hujung memang baby kurang gerak sebab ruang untuk dia bergerak tu dah sempit. So bleh rasa sikit-sikit je. Korang sama tak macam aku,? Obses dengan gerakan baby ehehe..

I'm in my 36 weeks dah kawan-kawan.. Macam tak percaya. Rasa macam baru semalam buat UPT & disahkan 4 minggu pregnant ehehe.. Next week, 37 minggu, baby consider full term dan bleh dilahirkan dah. 36 minggu ni dikira pramatang lagi kalo baby lahir. 

Perubahan pada diri aku banyak jugakla. Perut memang dah rasa ke bawah dah. Kat atas ni dah kosong. 3 malam yang lepas, aku bangun nak kencing. Perut memang dah mengeras la. Biasanya lepas kencing, perut akan kembali normal. Tapi tak tau kenapa malam tu, dah kencing pun perut still mengeras. Mengeras belah kiri pulak tu. Puas aku gosok-gosok perut. Dah keras, dia memulas pulak. Macam nak berak tapi tak rasa nak berak pun. Takut jugak dah aku, contraction ke ape kan.. Aku tengok jam, sakit tu dari pukul 3.47 pagi sampaila pukul 4.48 pagi. Tak hilang sakit tu. Yang aku tahu kalau sakit nak beranak, dia sakit pastu hilang, pastu sakit balik kan? Maybe yang aku rasa tu false contraction atau Braxton Hicks.. Sekali tu jela aku rasa..

Baby bump memang takleh nak sorok dah. Hahaha dah masuk 9 bulan ada hati nak sorok?

Cuak jugak ni bila memikirkan hal beranak. Macam-macam kisah dah aku baca. Tapi setiap orang ada bahagian dia kan.. Hadapila sendiri ehehe.. Aku cuma berdoa semoga Tuhan berikan aku kekuatan untuk hadapi rasa sakit dan dapat lahirkan my darling baby dengan selamat. Aku berdoa juga agar anak kami ni dilahirkan sihat dan sempurna insyaallah..

Uikkss.. aku belom packing barang nak bawak pegi hospital laaaaaaaa....

18 comments:

  1. kte dulu arissa masa 36w, dia sgt2 aktif...pastu dh lewat 38w mcm tu dia kurang gerak...tp org kata mmg klo dh penghujung kehamilan, ruang utk baby bergerak semakin kecik.. =D

    ReplyDelete
  2. besnyer..dun worry k..bnyk2 berdoa..moga segalanya dipermudahkan..:)

    ReplyDelete
  3. i dh 7 bln ni hb dari dulu sampai skrg 10-11 jer...hihi

    x lama dh tu, gud luck k mommy! :)

    ReplyDelete
  4. klu sye dh excited ni packing brg2 nk bwak g spital....hehe....msuk 36mnggu anytime je rase baby leh kuar, beznye....nway, smoga sumenye slamat k amal....

    ReplyDelete
  5. dah turun la perut amal..semoga semua selamat dan dipermudahkan..

    ReplyDelete
  6. su dh nk 38 minggu bb pun gerak dah slow

    ReplyDelete
  7. oh.baru tau kalo dh hjg2 perut akan ke bwh ek.huhu.wah..hb mmg tggi gak tu.sy selalu 11 je .huuu

    ReplyDelete
  8. memang kat bawah dah nampak..dekat sangat dah tu kot..[pandai2 jer saye.. ;p] :)

    ReplyDelete
  9. wah... mmg kebawah benor2.. hehe..

    ReplyDelete
  10. hunny kitty
    comel ke buncit?? hehe

    d yatie
    tu la.. kena betul2 alert dengan gerakan dia tu. kalo tak, mesti cuak2..

    cik ogy
    insyaallah, doakan juga ye :)

    nana
    saya pun masa 7 bulan sampai 8 bulan hb dalam 11 je.. masuk 9 bulan ni naik jadi 12. alhamdulillah :)

    baiduri
    hehe tak taula nape x excited. takut kott hihihi thanks mommy! :)

    ika
    kan kan.. macam dah ke bawah sangat dah perut ni. thanks ika :)

    puan sue
    ruangan dalam perut dah kecikla tu :)

    reyna
    a'ah hujung2 mmg perut akan ke bawah sebab baby dah turun dah :) makan sayur banyak2! insyaallah hb naik

    puansazusarin
    hehe tq :)

    aty fared
    hiii tu la.. kalo dah ke bawah mmg tak lama lagilah..

    cik pingu
    kan kan ehehe

    ReplyDelete
  11. wah, besarnya perut. excited nak tunggu anak ko kuar. :)

    ReplyDelete
  12. lina chan
    ehehe dah 9 bulan ni mmg makin besar dan bulat perut ni... sabar2, saya nervous ni haha

    ReplyDelete
  13. ce try bukak ni http://www.hypnobirthing.com.my :D

    ReplyDelete
  14. Sya pn sma kndungan masuk 36mggu bby kurang gerak pd wktu pg ptg.tp mlm stat gerak..jln byk bt keja mulalah perut mengeras ya amat.hrp2 xda mslh

    ReplyDelete
  15. Sya pn sma kndungan masuk 36mggu bby kurang gerak pd wktu pg ptg.tp mlm stat gerak..jln byk bt keja mulalah perut mengeras ya amat.hrp2 xda mslh

    ReplyDelete
  16. bestnya.. Tak lama lagi dah tu... Ohhh rupanya makin sarat kehamilan, makin baby kurg bgerak ekk? Hahaha risau juga saya. Dia gerak tp slow2 je... Ehhh tak sangka nurse datang rumah. Bagus sangat tu :)

    ReplyDelete