Wednesday, August 27, 2014

3D/4D SCAN

Assalamualaikum,

Apakah imbasan 3D dan 4D?

Skan 3-D adalah gambar-gambar tidak bergerak yang menunjukkan bayi dalam tiga dimensi, seperti foto-foto yang anda pernah lihat dalam surat khabar dan majalah. 
Skan 4-D (waktu merupakan dimensi keempat) adalah imej 3-D bayi yang bergerak. Jika anda bercadang untuk membuat skan 4-D, anda akan diberi rakaman CD atau DVDnya.
Dengan skan 3-D dan 4-D, anda akan lihat kulit bayi menutupi organ-organ dalamannya. Anda boleh lihat bentuk mulut dan hidung bayi anda, lihat dia menguap atau menjelir lidahnya, dan boleh menentukan secara kasar samada rupanya seakan mama atau abah. 
Masa paling baik untuk mendapatkan skan 3-D atau 4-D adalah antara 26 minggu hingga 30 minggu. Sebelum 26 minggu bayi anda mempunyai terlalu sedikit lemak di bawah kulitnya, jadi tulang muka boleh ternampak melalui kulit. Selepas 30 minggu kepalanya mungkin telah masuk agak dalam di pelvis anda, jadi anda mungkin tak dapat lihat muka bayi anda. 
http://www.babycenter.com.my/a1044754/apakah-imbasan-3d-dan-4d#ixzz3BZDYo6WH


Semalam aku dah pegi buat 3D/4D scan ni. Buat kat Klinik Adilla di Kota Bharu. Aku dah usha lama dah kat Facebook klinik ni hehe.. Bayaran untuk buat scan 3D/4D ni RM100. Dapat gambar & cd. Aku tak survey tempat lain dah sebab entah, memang dah dari awal aim klinik ni. Lagipun doktor perempuan yang buat. Selesa sikit. 

Kenapa aku nak buat 3D/4D scan? Kenapa masa Shaheem dulu tak buat?

Aku buat sebab teringin kihkihkih. Eh suka la tengok kawan-kawan buat. Dapat tengok dengan jelas wajah baby dalam perut. At least kita juga boleh tau keadaan anak kita ok ke tak. Memang kalau scan 2D tu pun dah mencukupi, tapi kalau kita mampu buat scan 3D/4D ni apa salahnya kan kan kan hehe.. Untuk kenangan jugak. Dulu masa Shaheem tak buat sebab tak berkesempatan. Bila pindah Sabah tak tau kat mana nak buat. Hubby pun tak menyokong sangat. Membazir katanya. Untuk adik baby ni, mama guna duit mama jadi abah takleh cakap ape haha.. 



Suasana dalam Klinik Adilla. Saujana mata memandang ececece..

Ada indoor playground untuk kanak-kanak. Syok sangat sampai budak ni takmo balik T_T

Saya abang long Shaheem :D


Pagi semalam aku call dulu klinik ni untuk set appointment sebab aku baca kat FB dia kalau nak buat kena set appointment dulu. Lucky me, bila call staff klinik cakap petang pukul 4.30 ada slot kosong. Yeayy. Aku ingat kena tunggu 2,3 hari boleh buat. Aku sebenarnya dah tak sabar-sabar nak buat sebab nak tau jantina baby hehehe... Stress weh. Gi kedai tengok baju comel-comel tapi was-was nak beli sebab tak tau girl ke boy. Nak beli yang unisex rasa tak bersemangat. Hehe macam-macam alasannn..

Tepat pukul 4.30 ptg aku dah ada kat klinik dah. Aku bertuah jugak sebab tak menunggu lama. Baru duduk dalam 5 minit, patient yang dah ada keluar dari bilik doktor. Alhamdulillah doktor Adilla peramah sangat. Bila aku cakap aku tak tau lagi jantina baby, yang tu lah dia dok godek dulu hehe..

Malangnye, adik baby tak bagi kerjasama sangat. Alahaii.. Sebelum pegi klinik aku dah mintak tips dengan geng gojes. Kalau nak dapatkan gambar dan video yang cun baby takleh tido. Kena makan dan minum secukupnya sebelum buat tu. Aku memang dah makan dulu pun. Minum air pun ye. Tapiiii... adik baby tido jugak. Huwaaa... Pastu nak check yang celah kangkang tu, dia kepit pulak. Aduii... Terpaksala doktor tolak-tolak sikit supaya dia alihkan..

Part muka pun susah. Sebab kaki, tangan dia sume kat atas tutup muka. Saje je tau adik baby ni. Nak main cak cak dengan mama. Nasib baikla ada sekali tu dia bagi. Tu pun kejap je. Aigoooo... Baby ni memang aku perasan siang hari dia memang kurang aktif. Kalau malam kemainn.. Berombak-ombak perut mama. Kadang-kadang senak perut ni dia asyik menendang. Haih takpela sayang, yang penting mama dah tau jantina kamu dan dapat tengok jugak wajah comel kamu tu hehehehe...

Overall, doc Adilla cakap semuanya ok. Heartbeat baby, uri, air ketuban semua ok. Estimated weight dah 1.13kg. Hoho. Doc Adila cakap kalau ikut graf kemungkinan time lahir nanti dalam 3.5kg gitula. Memandangkan aku ada GDM dia suruh control BSP baik-baik. Kalau tak baby boleh mencecah 4kg. Wohooo.. baik doktor. Saya menurut perintah huhu.. 

Teka teka.. adik Shaheem girl ke boy? hihihihi


Untuk kawan-kawan yang berada di Kota Bharu dan nak buat 3D/4D scan ni bolehla ke Klinik Adilla. Ini alamatnya. Atau like je page Facebook dia k :)

KLINIK ADILLA
PT 1085, Tingkat Bawah, Jalan Long Yunus, 15200 Kota Bharu, Kelantan
No phone: 09-7489866

2 comments:

  1. Kalau tgok gmbar girlla kot..muka lembut je nampak..hahaha..

    ReplyDelete
  2. comelnya adik baby shaheem ni..alalala..

    ReplyDelete