Thursday, January 12, 2012

Kawin Baru 29 Minggu Tapi Kandungan Dah 31 Minggu. Apakah??

Assalamualaikum,

Heh, kandungan dah masuk 31 minggu baru nak bercerita pasal ni ekk....

Terbitnya entry ini ialah kerana mak aku dok cakap, aku ni baru 29 minggu mengandung sebab ikut usia kawin tu... Tidak mak, anak mak ni dah 31 minggu dah mak mengandung.

Mesti pelik kan, kawin baru 29 minggu tapi kenapa dah mengandung 31 minggu?

Jeng jeng jenggggggg......

This is why the because. Sila baca dan faham ehehe

Walaupun agak aneh, doktor anda akan mengira tarikh jangka lahir (dan umur gestasi bayi anda) dengan menghitung balik ke hari pertama haid terakhir anda. Oleh sebab sukar untuk mengetahui dengan tepat bilakah masa ovulasi dan juga bila sperma mensenyawakan telur anda, pakar perubatan sering menggunakan tarikh haid terakhir sebagai titik permulaan bagi sembilan bulan berikutannya. Ini bermakna secara "rasmi" minggu pertama kehamilan anda ialah minggu haid terakhir anda bermula. Sebab itu, umur sebenar bayi ialah dua minggu terawal dari umur gestasinya. 

Atau penerangan dalam Bahasa Inggeris nya......

Human gestation is the same for everyone: It takes about 38 weeks from the day of conception to the day you deliver.
Very few expectant moms know exactly when they conceived, however. Even if you only had sex once during your fertile period, you wouldn't necessarily conceive right then. It's possible that the sperm hung out in your fallopian tube for a few days until your egg came along, at which point it fertilized the egg and your baby was conceived.
So without knowing the day of conception, how does anyone determine a due date?
Most people just estimate. The method typically used by healthcare providers is simply to count from the first day of your last period. For women with a menstrual cycle of average length, that day is usually about two weeks before conception, which explains why pregnancies are said to last 40 weeks. This method doesn't take into account how long your menstrual cycle actually is or when you think you might have conceived.
Kedua-kedua keterangan kat atas dari babycenter.com.

Satu lagi info aku jumpa dalam sebuah forum:

"Memang kehamilan dikira berdasarkan hari pertama period terakhir dan bukan berdasarkan tarikh anda berkahwin. Tiada apa yang silap dan semua maklumat adalah benar. Anda perlu tahu bahawa minggu kehamilan ditentukan menerusi 2 cara. Satu ialah minggu gestasi yang dikira berdasarkan hari pertama haid terakhir, dan satu lagi ialah minggu kehamilan sebenar yang dikira sebaik persenyawaan berlaku di tiub Fallopio atau pun rahim. Oleh kerana minggu kehamilan sebenar sukar diketahui dengan tepat, maka ramai doktor di dunia memilih untuk melaporkan minggu gestasi kepada bakal ibu. Jadi, bagi anda, tarikh 20+7=27 dan bulan 5+9=bulan Februari 2009. Maka anda dijangka melahirkan bayi pada 27 Februari 2009. Sekarang anda berada dalam minggu 10 gestasi (dengan 2 minggu pertama itu anda tidak hamil walaupun perkiraan minggu kehamilan mengambil-kiranya sebagai "hamil"). Kadang-kala apabila buat skan ultrasound peringkat awal kehamilan, ukuran bayi lebih besar dan ini memberi usia gestasi yang lebih tinggi drp sepatutnya. Anda tidak perlu risau kerana akan ada skan tambahan dan usia bayi (minggu kehamilan) akan dibetulkan semula."

Paham ke? Aku pun actually kurang paham tapi sedang nak memahaminya.

Apa yang aku paham ialah, usia kandungan ni bukan dikira dari usia perkahwinan. Ia dikira bermula dari hari pertama period terakhir anda. Sebab doktor kira macam ni ialah, tak semua orang tahu bila anak tu disenyawakan (conception). Kecuali kalo korang betul-betul tahu la kan. 

Bagi yang mempunyai kitaran haid normal (28 hari) hari pertama last period tu biasanya 2 minggu sebelum persenyawaan berlaku. Waktu subur kan biasanya pada hari 13-17 (2 minggu selepas period). Jadi masa disenyawakan tu, baby dah pun dikira berusia 2 minggu. Sebab tu jugakla tempoh kehamilan ni ialah selama 40 minggu. Dia tambah 2 minggu pertama tu. Kalau tak, sampai 38 minggu je.. 

Contohnye macam aku ni... 

Last period ialah pada 3 Jun 2011.
Kawin pada 4 Jun 2011. (Kesian aku, kawin time period huahua)

My wedding week and my last period week tu memang sama la dah 29 minggu kan. Cumanya untuk tempoh kehamilan tu kena tambah 2 minggu seperti yang dinyatakan dalam penerangan di atas. Sebab itulah aku kawin baru 29 minggu, tapi pregnant 31 minggu. Get it? :D

Susah nih nak explain kat mak aku ehehehehe... Dia cuak sebenarnye tu. Takut aku terberanak awal sebelom dia datang huhu.. Aku penat dah cakap ngan dia, betul makkk.. dah 31 minggu. Dalam buku pink pun nurse tulis 31 minggu. Dia kata nurse silap ehehehe... Wani (panggilan kat rumah) pon takut jugak ni mak. Takut terbersalin awal jugak huhu.. Tapi takpe, Wani hari-hari dah cakap dengan baby, tunggu mak tok datang dulu. Mak aku datang masa aku dah pun 37 minggu hohoho.. Moga-moga baby dengar cakap mama. Dengar ye sayanggg :D

Cara kira EDD:

3 (hari last period) + 7 (hari dalam seminggu) = 10
bulan 6 (bulan last period) + 9 bulan = Mac

Makanya betulla, EDD aku ialah 10 Mac 2012 :)

12 comments:

  1. oh awak bunting pelamin ni terus lekat..bestnya...akak jarak 6 bulan so tak kisah la bab edd tak betul ke apa...

    ReplyDelete
  2. mimy hamid
    a'ah kak, sekali experiment terus melekat eheh... tu yg mak dok pening2 sampai saye pon pening huhu

    ReplyDelete
  3. tak per..janji kite tau kite tak buat bende bukan2 sebelum kawen kan..:) percaye jugak pade kiraan pakar..huhu... :)

    ReplyDelete
  4. ooo gitu ek..haha.. 2 la kdg2 kire2 jugak tp ntah btul ke x edd kite..
    ok skrg dh tau cmne nk kire..hihihi..

    ReplyDelete
  5. saya paham!! hehe.. memang susah nak explain kat mereka2 yang tersalah anggap ni..

    ReplyDelete
  6. su pun bunting pelamin..samelah kite..mase sanding period...hihi

    ReplyDelete
  7. aty fared
    hehe tula.. saya okkay ajeee :D

    cik pingu
    ini yg atas kertas la. real EDD bleh tukar2 :)

    iizla
    bagus! hehe.. tu la pasal. so pasni sape yg bunting pelamin tu lehla explain camni kat org yg tersalah anggap tu... mak saya tu dia cuak, tkt anak dia beranak awal ehehe

    puan sue
    hihihi yeke sue.. ape perasaan anda bersanding time period?? kihkihkih...

    ReplyDelete
  8. sama lah kak...mak pun slalu kompius..he3..
    ni kandungan dh msk 17minggu..tp inai kat jari xhbs lg..

    ReplyDelete
  9. puansazusarin
    ehehe ramai rupanya yg seangkatan dengan saya. nanti explain la kat mak eh :) inai saya pun ada lagi. tp kat jari ibu kaki jekk hehehe

    ReplyDelete
  10. oke saya paham.. i2 time bersanding period.. saya time sanding hari ke 11 dah.. mmg dah nak time subur.. lagi susah nk explain kt org lain.. diri sdri pom pening.. tp alhamdulillah mmg kite taw kite x buat yg bukan2.. yg jd risau sbb nak bersalin kena naik flight.. flight leh naik sampai 34 minggu jer.. rugi cuti lau tersalah EDD..

    ReplyDelete
  11. oke saya paham.. i2 time bersanding period.. saya time sanding hari ke 11 dah.. mmg dah nak time subur.. lagi susah nk explain kt org lain.. diri sdri pom pening.. tp alhamdulillah mmg kite taw kite x buat yg bukan2.. yg jd risau sbb nak bersalin kena naik flight.. flight leh naik sampai 34 minggu jer.. rugi cuti lau tersalah EDD..

    ReplyDelete
  12. oke saya paham.. i2 time bersanding period.. saya time sanding hari ke 11 dah.. mmg dah nak time subur.. lagi susah nk explain kt org lain.. diri sdri pom pening.. tp alhamdulillah mmg kite taw kite x buat yg bukan2.. yg jd risau sbb nak bersalin kena naik flight.. flight leh naik sampai 34 minggu jer.. rugi cuti lau tersalah EDD..

    ReplyDelete