Tuesday, September 2, 2014

2nd Baby: Checkup Week 28 - TRIMESTER 3!

Assalamualaikum,

Harini checkup untuk minggu ke 28. Alhamdulillah kandungan mama ni dah masuk 7 bulan. Dah masuk trimester terakhir. Fuh fuh fuh berdebar hehe..

Pukul 7.15 pagi dah turun dari rumah. Nak letak buku kat meja pendaftaran cepat-cepat sebab harini kena buat BSP juga. Malangnye aku sangkut dalam jem depan sekolah berdekatan dengan klinik tu. Huh.. Sudahnye sampai kat klinik dah dekat 7.30 pagi. Dah ramai orang dah time tu. Lama jugakla tunggu. Buat BSP pun dah pukul 8.30 pagi dah kalau tak silap. Resultnye, esokla ye aku cerita. Ada 2 bacaan lagi belum ambik :)

Anyway, ini hasil checkup hari ini,

Urine alb/sugar: Neg/neg
Hb: 11.2
Weight: 77.5kg (Naik 0.5kg daripada last checkup)
BP: 110/60
Pulse: 76
Edema: +/+ (Kaki bengkak)
Tinggi rahim: 29cm
Kedudukan janin: Cephalic (head down)
Jantung baby: 143
Gerak: +

Alhamdulillah semuanya ok kecuali edema pada kaki tu lah. Aku tak perasan pun kaki aku bengkak. Bila aku tengok macam normal je. Tapi nurse cakap tadi bila dia tekan kulit betis, kulit tu lambat nak timbul balik. Maknanya bengkak la tu. Pesan nurse, time duduk-duduk rehat dan tidur, kena tinggikan kaki. Contohnya macam ni


Boleh baca kat sini untuk info lebih lanjut mengenai kaki bengkak ketika hamil:

Tadi nurse ajar juga cara untuk mengira gerakan baby. Ye, masuk 7 bulan dah kena catit pergerakan baby dah. Aku bab ni memang blur hehe. Blur tak tau nak kira macamana. Baby kan selalu bergerak. Selalunya dalam masa 2,3 jam tu dah berpuluh-puluh gerakan dah dia buat. Tapi macam tak logik pulak nak tanda pukul 9 pagi start gerak,  pukul 10pagi dah cukup 10 gerakan. Macam tak accurate je kan? 

Nurse cakap tadi, tanda gerakan yang kuat ialah gerakan baby menendang/menyiku yang terkena pada dinding perut, sampai kulit perut tu timbul. Yang kita betul-betul rasa. Kalau dia macam gerak sikit-sikit tu tak dikira. Kalau yang macam tu dikira sebagai satu pergerakan je. Ermm, tak kisahla macamana pun. Kira paham-paham sendiri la kan hehe. Yang penting kita alert baby bergerak. Kalau tak bergerak, kurang aktif, cepat-cepatla pergi hospital.

Oh ye, aku mula-mula rasa baby no 2 ni gerak masa week 21.. Alhamdulillah. Teruskan bergerak aktif ye sayang mama :)

Dah masuk 7 bulan ni juga aku kena suntikan Anti Tetanus Toxoid (ATT). Masa first pregnancy dulu kena cucuk dua kali. Untuk 2nd pregnancy ni dan insyaallah yang seterusnya hanya satu suntikan je diberikan. Aku kena kat bahu kiri. Nurse tanya, dulu kena cucuk kat bahu mana. Huu mana lah saya ingat. 2 tahun lepas punya cerita. Bila belek balik blog, rupanya cucuk belah kiri juga hehe (Read: http://amalini-pregnancyjournal.blogspot.com/2011/12/suntikan-anti-tetanus-att-ketika-hamil.html). Huh sekarang dah start lenguh-lenguh dah. Tak boleh angkat tangan tinggi-tinggi. Tak boleh angkat berat-berat. Mujurla Shaheem sekarang dah tak berdukung sangat.

So, itu jela hasil checkup harini. Memandangkan dah masuk 7 bulan ni, next checkup dalam masa 2 minggu lagi. 21hb Sept insyaallah. Cepatnye masa berlalu kan. Tak sabar nak jumpa kesayangan mama ni. Semoga Allah sentiasa melindungi kamu sayang. Membesar dengan sihat dan sempurna. Tiba masanya nanti kita akan jumpa. Mama akan belai, kasihi dan sayangi kamu sepenuh hati mama. Abang Shaheem pun dah pandai panggil adik dengan nama adik hehe.. Amboi dah ada nama dahhh hehe... 

Dear readers, doakan aku dan anak ini sihat-sihat selalu ye :)


No comments:

Post a Comment