Sunday, November 13, 2011

23 Weeks: Baby Is The Size of A Papaya!



Alhamdulillah, dah masuk 23 minggu dah kandungan aku ni. Perut memang dah nampak. Pusat pun dah timbul. Tak dalam macam dulu haha.. 

Aku dah ada rasa fluttering dalam perut. Macam gas tu. Tapi aku yakin yang flutter tu is my darling baby's movement :) Pernah sekali tu, waktu subuh. Bahagian bawah perut ni rasa kemas sangat. Then rasa denyut denyut sangat kuat. Baby nak suruh mama dia bangun solat subuh kot. Bagus anak mama! Kalau aku banyak gerak tak rasa sangat denyut denyut tu. Tapi kalau duduk diam blehla rasa. Semalam, seblum tido, macam biasa aku nyanyikan zikir kuat-kuat. Baby kan dah alert dengan bunyi. Ada one time, boleh nampak perut gerak.. Seronok! hehe... 

Perubahan diri aku pulak ialah.. swollen ankle and feet yang makin menjadi-jadi huhu... Padahal dah banyak jalan, dah banyak gerak. Sekarang ni rutin malam selain sapu cocoa butter di perut, aku sapu minyak mestika di kaki, dan betis. Urut urut lepas tu nak tido tu, letak kaki tinggi-tinggi atas bantal. Tapi selalu je, bangun pagi bantal tah ke mana ehehehe...

Sakit pinggang, sakit belakang, huhhhh.. Tak payah cakapla, memang sakit! Aku suke tido terlentang sekarang. Tapi kekadang nak jugak mengiring ke kiri atau ke kanan. Masalahnya bila nak alihkan badan tu mak aih sakitnye belakang akuuu.... Sakit sangat-sangat. Kekadang rasa macam takut sangat nak tukar posisi. Takut tersalah urat pinggang. Pernah mintak adik aku tolong urutkan. Legala sikit. Tapi takkanla nak mintak dia urut tiap-tiap malam. Heh, tak kira, nanti dah dok dengan hubby, nak suruh dia urut tiap-tiap malam sebelum tido! 

Bloating pun makin menjadi-jadi. Sebab tu la agaknya perut aku nampak buncit sangat. Campur dengan angin  jugak agaknye. Nak sapu minyak kat perut takut terkena baby pulak. Takut dia tak selesa huhu..

Aku sebenarnya tengah risau dengan berat aku ni. Rasa macam diri ni tersangatla besar dan tersangatla berat. Haih entah berapa la berat sekarang. Rumah mak takde weighing scale. Tapi aku pasti dah naik. Maybe dah cecah 70kg? Oh my... Tu la, aku sekarang makan tak hengat. Abesla kena marah dengan nurse next checkup nanti wuwuwu...

Apa-apa pun, aku bersyukur, dan gembira sangat aku dah sampai ke tahap ni. Bulan kelima, minggu ke dua puluh tiga dan trimester kedua. Alhamdulillah. Moga-moga baby sihat dalam perut mama. Membesar dengan baik ye sayang :) Nanti nak jumpa abah. Boleh dengar suara abah pulak. Lepas ni dah tak rasa sunyi dah la :)

Kawan-kawan, doakan kesihatan aku dan baby ye :)

Oh, tahniah buat sahabat baik aku, Lina Chan, yang hamil 6 minggu. Yayy, nanti my darling baby ada kawan. Tahniah Chan Chan & Daus! :)

1 comment:

  1. hihi.. thanx dearie. jaga diri leklok ye. 23 minggu dah ko, bestnya. baby dah besar papaya. baby saya baru sebesar apple. :)

    ReplyDelete