Thursday, November 6, 2014

Menghitung Hari

Assalamualaikum,

Ohoiii lamanye tak update blog. Ada yang rindu kat mak yong ni tak? ehe

Banyak betul kekangan nak update blog. Dan malas juga huhu. Tak taula kenapa tiba-tiba mood nak blogging kelaut. Blog yang satu lagi pun tak berupdate. Sekarang baru ada rasa rajin sikit-sikit.



Banyak benda dah aku tak cerita kat sini. BSP dah 3 kali buat since yang aku update last tu. So total dah 7 kali buat BSP. Dan alhamdulillah, at 37 weeks dah fully discharged daripada BSP. Doc cakap tak perlu buat lagi dah sebab result cun dan aku pun expected to give birth anytime soon. Insyaallah. But still kena jaga makan dan minumla. Sebab doc cakap sometimes dah hujung-hujung ni la gula boleh naik dengan mendadak. Jadi takleh makan sesuka hati. Aku sendiri pun risau nak makan banyak-banyak. Rasa macam adik baby dalam perut ni besar je huhu.. Even nurse pun cakap perut aku ketat sendat. Sampai dia pun tak boleh nak determine kepala baby kat atas ke bawah. Siap panggil sorang lagi nurse untuk rasa. Alhamdulillah, baby in cephalic position.



Masa week 34, time check perut dengan misi, bila test urine ada detect gula pulak. Aigooo.. Tak pernah pernah tauuu.. Selalu negatif je. Ni tiba-tiba ada tulisan merah +1 bawah petak urine-gula. Sadis betul. Aku down la kejap. Pastu cuba ingat-ingat balik apa aku makan. Rasanya sebab aku dok makan buah dokong. Banyak gile pulak tuh hahaha.. No wonder la kann.. Tobat takmo makan dah. Sekarang bila nampak buah dokong je cepat-cepat pejam mata hehe..

Minggu 35 mak yong dah basuh semua baju baby. Tak banyak pun. Tapi lenguh pinggang jugak sebab basuh tangan. Sayangla baju baru nak basuh dengan washing machine. Tengok baju comel-comel rasa tak sabar sangat nak beranak hehe.. Dah kemas siap-siap dalam drawer.

Beg baby dah siap packing sepenuhnya. Beg mama je belum complete lagi. Yang belum dimasukkan dalam beg tu benda-benda kecik macam toiletries. Yang tu by the time nak pegi hospital lah baru masukkan. Checklist barang yang perlu dibawa ke hospital boleh tengok kat sini

To be honest memang dah tak larat rasanya ni nak bawak perut. Abang Shaheem dulu lahir masa 39 minggu 3 hari. Adik baby ni macam lebih kurang je. Setakat ni belum ada rasa apa lagi. Dok tunggu-tunggu jugak signs macam bloody show ke ape. Tapi belum ada lagi. Braxton Hicks tu ada la jarang-jarang. Cuma sekarang kalau dia bergerak tu terasa sakit kat bahagian bawah sana. Takpela dik, mama tunggu je. Bila adik dah ready adik keluar la kan? Or adik tunggu abah cuti hehe? Hubs insyaallah akan cuti start 15hb ni. Aku due 22 Nov. Tapi sebab ada GDM ni tak boleh lebih dari edd. Makanya mungkin 21hb tu dah kena admit untuk induce. Huh seram sejuk memikirkan tentang induce ni. Orang kata sakitttt.. Masa Shaheem dulu induce jugak tapi drip kat tangan tu sebab jalan dah bukak cuma lambat je. Yang tu pun dah cukup buat badan aku menggeletar. Allahu, mohon yang baik-baik saja nanti.

Apa perasaan nak bersalin? Tak takut ke?? Of course perasaan takut, gentar tu sentiasa ada. Beranak ni ibarat kita serah nyawa dah.. Tapi walau apapun kena hadap jugakla kan. Yang penting kita selalu bermohon dan berdoa kepada Allah SWT semoga dipermudahkan semua urusan. Selamat mama dan baby. Semoga baby sihat sempurna lahir dan batin. Insyaallah.. Doakan aku ye! :)





2 comments:

  1. Dah menunggu hari jer la kann...hihi...semoga Allah permudahkan semuanya.

    ReplyDelete
  2. Smoga dipermudahkan n sume slamat.....aameeenn....
    Sama2 la kita menanti debarannye....hehe

    ReplyDelete